This project was custom-made for Letícia Tôrres, who authored a book of poems and sought a typeface resembling her own handwriting. To achieve this, I began by requesting that she write all the words from Hoefler's Lowercase Proof v. 1.0, a text designed to cover most letter pairs and ensure each letter is written multiple times. This approach allowed me to select the best versions of each letter for the typeface.
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Este é um projeto customizado para a Letícia Tôrres, que escreveu um livro de poemas e queria que tivesse sua letra como fonte para ele. Em primeiro momento, eu pedi para ela escrever o texto feito para espaçamento pelo Hoefler, assim eu poderia ter uma grande gama de conexões e variações de cada letra para que pudesse escolher as melhores.
Initially, I attempted to trace the ductus over Letícia's original handwriting but was dissatisfied with the outcome. Consequently, I opted to analyze her letters and first draw the vectors as strokes. Subsequently, I expanded them and made the necessary adjustments. While working on the drawings, I simultaneously developed the OpenType features to assess the required alternates. Letícia's handwriting exhibits distinct characteristics: a subtle left slant, elongated terminal letters, and a unique ‘r’ connection.
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No processo, primeiro eu tentei fazer o ductus direto sobre a escrita da Letícia, mas não estava tendo um bom resultado. Então preferi fazer os desenhos de observação, mantendo os desenhos o mais fiel possível. Ao mesmo tempo que desenhava, já programava as OpenType Features para ver o comportamento da fonte e a necessidade de alternates. A escrita da Letícia possui algumas características fortes – inclinação leve para a esquerda, tendência a puxar a letra no final da palavra e uma conexão bem peculiar com o “r”.
To ensure the typeface appeared as natural as possible, I created several alternate glyphs. The baseline and x-height serve as references rather than strict guidelines. There are only two ligatures, ‘ão’ and ‘me’; all other connections are contextual alternates. Additionally, I incorporated two extra features: a strikethrough available as a stylistic set and two contextual space glyphs to introduce "imperfect" spacing between words.
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Para deixar a fonte o mais natural possível, eu criei vários glifos alternativos. A linha de base e a altura-x não são regras, são referências. Há apenas duas ligaturas, a “me” e “ão”, todas as outras conexões são por glifos alternativos. Tem ainda dois truques interessantes, a função de Rasura por Stylistic Set e o espaçamento “imperfeito” por alterações do glifo espaço em contexto.
So there's Agapanto, a typeface with Letícia’s voice.